x تبلیغات
دکتر سلام

برای استفاده از سشوار باید چه اصولی را رعایت کرد؟

 اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که بعد از حمام موهای خود را با سشوار خشک می کنید لازم است بدانید استفاده از این وسیله اصولی دارد که عدم رعایت آن ها می تواند موجب صدمات زیادی به موهای شما گردد.  اولین نشانه ای که استفاده نا صحیح از سشوار بر روی موی افراد می گذارد موخره شده زیر موها و در نهایت وز شدن آن ها می باشد که در بیشتر مواقع به دلیل سوختگی مو ها اتفاق می افتد.

 
قواعد و اصول استفاده از سشوار
حال که با اهمیت رعایت اصول استفاده از سشوار آشنا شدید در ادامه به برخی از این اصول اشاره خواهیم کرد.
 
اولین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که در صورتی که می توانید پیش از شروع خشک کردن مو ها بهتر است از محصولاتی که وظیفه حفاظت از مو در برابر حرارت را دارند استفاده نمایید.
 
باید در نظر داشته باشید که تنظیمات سشوار را به گونه ای انجام دهید تا حرارتی که به موها می رسد بیشتر از ۵۰ درجه سانتی گراد نباشد حرارت های ملایم اگرچه زمان بیشتری از شما می گیرد اما صدمات مستقیم کمتری به موها وارد می کند. برای این که موها کمتر در معرض آسیب حرارتی قرار گیرند توصیه می شود سشوار را با فاصله از موها نگه دارید.
 
ریشه موها و کف سر نباید در معرض حرارت مستقیم قرار گیرند. این کار می  تواند صدماتی را به ریشه موها وارد آورد.
 
بهتر است سشوار را به روی سر حرکت دهید تا یک منطقه از موها بیش از چند ثانیه در معرض حرارت قرار نگیرد. به طور کلی درجه کم و رعایت فاصله مناسب با مو ها مواردی هستند که می توانند به سلامت مو های شما در زمان استفاده از سشوار کمک شایانی نمایند.

برنامه تغذیه برای عضله سازی – رژیم غذایی عضله ساز و چربی سوز

سلام خدمت شما دوستان عزیز و همراهان گرامی سایت دکتر سلام، در این مقاله از سری مقاله های دکتر سلام یک برنامه غذایی کامل و حرفه ای برای عضله سازی، رژیم غذایی عضله سازی و چربی سوزی به شما ارائه می دهیم و یک سری نکات کاربردی را فراخواهید گرفت پس تا انتها با ما هراه باشید.

هر کسی دوست دارد عضله خالص به وزن خود اضافه کند همچنین همه افراد از افزایش وزن ناشی از تجمع چربی در بدن هراس دارند. افزایش حجم عضله و در عین حال افزایش وزن ناشی از تجمع چربی مانع از دیده شدن عضلات می‌شود. آیا این ارزشی دارد؟


حتما بخوانید:
معرفی بهترین مواد غذایی عضله ساز و چربی سوزتغذیه قبل و بعد تمرین بدنسازی برای حداکثر عضله سازیبرنامه غذایی ۵ روزه برای عضله سازی
در این موارد می‌توان گفت خیر. به همین دلیل سعی بر آن شده تا بر رژیم عضله سازی ورزشکاران تمرکز کنیم. چطور بدون افزایش وزن ناشی از تجمع چربی، افزایش حجم را تجربه کنید؟ توجه ویژه و دقیق به زمان صرف غذا. در ادامه یک رژیم مخصوص روز تمرین و یک رژیم مخصوص روز استراحت برای استفاده شما آماده شده است. با ما همراه باشید.

رشد هوشمندانه
عضله سازی نیازمند افزایش کالری است. برای افزایش وزن باید روزانه بیشتر کالری به بدن وارد کنید. اما اگر زیاده روی کنید و کالری خیلی زیادی وارد بدن کنید، پروسه ذخیره سازی چربی را در بدن خود روشن خواهید کرد. بنابراین نکته مهم مصرف به اندازه و متعادل کالری برای تسهیل کردن فرایند کسب عضله است.

یک راه حل مؤثر کنترل سهم پروتئین در هر وعده غذایی است. برای اکثر وعده‌ها غیر از وعده قبل تمرین سعی کنید ۴۰ تا ۶۰ گرم پروتئین و ۴۰ تا ۸۰ گرم کربوهیدرات، با توجه به اندازه بدن‌تان، مصرف کنید. نمونه رژیم‌ عضله سازی که در ادامه خواهند آمد رهنمودهایی در مورد سهم غذاهای ویژه مخصوص عضله سازی و مقدار (گرم) آن‌ها را به شما ارائه خواهند داد. چربی رژیم غذایی تا حد امکان باید کم باشد. از چربی‌های سالم به مقدار ۵ تا ۱۰ گرم در هر وعده استفاده کنید مثل آجیل، زیتون، ماهی چرب.

کلید اصلی: زمان بندی
زمان بندی وعده غذایی در رژیم عضله سازی یکی از نکات اصلی افزایش حجم با عضله خالص است. تغذیه دقیق و مخصوص نه تنها افزایش حجم شما را حمایت می‌کند بلکه نقش اساسی در کنترل سطح چربی بدن ایفا می‌کند. اگر قصد افزایش کیفیت در عضلات را دارید اندازه وعده‌های صبحانه و بعد از تمرین را افزایش دهید.

در این دو زمان در روز بیشترین درخواست و اشتیاق برای دریافت کالری و مواد غذایی وجود دارد. اهمیت این دو وعده به دلیل خالی شدن بدن از مواد مغذی در طول شب و بعد از تمرین به دلیل اینکه عضلات نیازمند مواد مغذی برای پر کردن ذخایر و تکمیل ریکاوری هستند، می‌باشد. تغذیه بدن در این دو زمان با مواد غذایی صحیح حداکثر رشد را تسهیل کرده و سطح چربی بدن را در پایین نگه می‌دارد.

در رشد کوتاه و هوشمند -عضله بدون چربی بدن- مشروط بر مدیریت کالری مصرفی است. بله، شما برای افزایش حجم باید بیشتر بخورید اما زمانی که بیشتر می‌خورید، می‌تواند تعیین کند که عضله بدست آورید یا چربی؟  اگر وعده صبحانه بزرگ و وعده بعد از تمرین کامل و اساسی مصرف کنید و حتی وعده‌های دیگر به سهم‌های کوچک‌تر تقسیم کنید می‌توانید کل کالری ورودی به بدن‌تان را افزایش دهید و مطمئن شوید کالری اضافی به عضلات، جایی که نیاز است، می‌روند.

حتماً بخوانید: بهترین صبحانه برای عضله سازی و بدنسازی
دانش زمان بندی
۳ فنجان برنج، پاستا یا حتی ۲ عدد دونات در یک وعده؟ به نظر می‌رسد این غذاها شما را چاق می‌کند. درست است؟ اما این طور نیست. اگر شما این مواد غذایی را با پروتئین خالص بعد از جلسه تمرینی مصرف کنید این اتفاق نخواهد افتاد. کربوهیدرات ماده مغذی با مدیریت بد باقی مانده است.

مطالب پیشنهادی
با مشاهده فیلم‌های آموزشی رایگان کنکور99 ، ریاضی 100% بزن!

هرفروشگاهی داریداین نرم افزارحسابداری به فروشتون رونق میده!درخواست مشاوره رایگان.

برای ناهار قرمه‌سبزی تهدیگی سفارش بده!!!

وقتی این ماده توانایی ذخیره به صورت چربی را دارد برای فرایند عضله سازی ضروری است. وقتی بعد از تمرین مقدار زیادی کربوهیدرات بخورید، این جریان آبشار از تغییرات هورمونی به راه خواهد انداخت که منتج به دوباره سازی حجم عضلات می‌شود.  این فرایند شامل افزایشی در انسولین می‌شود که نه تنها پروتئین را وادار به ورود به عضلات برای رشد می‌کند بلکه سطح هورمون تستوسترون را ثابت می‌کند که غالباً به دلیل مقدار کربوهیدرات کم بعد از تمرین دچار افت می‌گردد.

از طرف دیگر، اگر مقدار زیادی کربوهیدرات بخورید و کاملاً غیر فعال بشینید بسیاری از همان کربوهیدرات‌ها به چربی بدن تبدیل می‌شوند. به همین دلیل است که در روزهای بی تمرینی و استراحت باید کربوهیدرات کمی بخورید. زمانی که در روزهای تمرینی برای رشد به کربوهیدرات نیاز دارید، نیاز شما در روزهای غیر تمرینی به طور قابل توجهی کاهش پیدا میکند. در این قسمت ۲ نمونه رژیم عضله سازی تهیه شده است که شما می‌توانید برای افزایش وزن خالص بدون چربی از آن‌ها استفاده کنید.

حتماً بخوانید:  بهترین تغذیه و زمان ورزش در رمضان
رژیم غذایی عضله سازی مخصوص روزهای تمرین:
رژیم عضله سازی و برنامه غذایی مخصوص عضله سازی چگونه است؟

کل کالری روزانه مصرفی در این برنامه ۳۳۸۷، کل پروتئین ۳۳۹ گرم، کل کربوهیدرات ۴۲۴ گرم و کل چربی ۲۹ گرم است.
نکته: مقدار پروتئین این برنامه باید با توجه به وزن شما برآورد شود و نباید همین مقدار مصرف گردد. این نوع برنامه فقط یک راهنما است. اگر در زمان بحرانی به سر می‌برید سهم کربوهیدرات در این برنامه را می‌توانید کمتر کنید. اگر این برنامه رژیم عضله سازی را ادامه دادید و فهمیدید که در حال اضافه کردن چربی بدن هستید نان و میوه را از برنامه حذف کنید.

برنامه تغذیه برای عضله سازی مخصوص روزهای استراحت
رژیم عضله سازی و برنامه غذایی مخصوص عضله سازی چگونه است؟

کل کالری روزانه مصرفی در این برنامه ۲۴۴۲، کل پروتئین ۳۳۱ گرم، کل کربوهیدرات ۱۸۱ گرم و کل چربی ۲۵ گرم است.
تغذیه در روزهای استراحت و بی تمرینی
رژیم عضله سازی و برنامه غذایی مخصوص عضله سازی چگونه است؟

عضلات برای رشد به استراحت نیاز دارند، اما نباید مقدار کربوهیدرات در روزهای تمرین را  سریع مصرف کرد از آنجایی که تقاضا برای کربوهیدرات به طور قابل توجهی در زمانی بی تمرینی دچار افت گردد. در این مورد افراد زیادی دچار مشکل می‌شوند-آن‌ها در روزهای استراحت که تمرین نمی‌کنند مصرف بالای کربوهیدرات را ادامه می‌دهند و این کربوهیدرات اضافی در بدن سوخته نمی‌شود. نتیجه پایانی این است که مقدار چربی ناخواسته بدن به خصوص در اطراف کمر و شکم افزایش می‌یابد.

افزایش حجم و سهم مواد غذایی در وعده‌ها باعث می‌شود ورزشکار مقدار برابری پروتئین و کربوهیدرات در اکثر وعده‌ها دریافت کند. شما ۶ وعده در روز غذا می‌خورید تا بدن از مواد مغذی حیاتی بخصوص آمینواسیدها برای رشد عضلات تأمین شود.

مطالب پیشنهادی
خرید پلیور گرم و بادوام در حراج تا 50% تخفیف

با مشاهده فیلم‌های آموزشی رایگان کنکور99 ، ریاضی 100% بزن!

خرید شلوار های شیک و متنوع کتان مردانه/از دستش نده

در روزهای تمرین شما کربوهیدرات بیشتری دریافت می‌کنید، تقریباً ۲.۵ گرم بر اساس هر پوند وزن بدن و وعده بعد از تمرین نیز غنی از کربوهیدرات است. رژیم مخصوص روز تمرین شامل ۱۷۷ گرم کربوهیدرات بعد از تمرین است. مصرف این نوع رژیم در زمان‌های دیگر باعث انباشته شدن چربی در بدن می‌شود اما در روز تمرین باعث رشد عضلات می‌شود.

شما اکثر کربوهیدرات خود را در اوایل روز دریافت می‌کنید، حدوداً ۱۰۰ گرم در وعده صبحانه در حالی که وعده‌های بعدی اکثراً پروتئین است. این روش آمینواسیدهای مورد نیاز بدن را تأمین و کربوهیدراتی که مورد نیاز بدن نیست را خنثی می‌کند. به خاطر اینکه حساسیت به انسولین در زمان بعدی روز کمتر است اجتناب از کربوهیدرات به جلوگیری از انباشت چربی کمک می‌کند.

مصرف پروتئین در روز تمرین و استراحت به یک مقدار است -معمولاً ۲ گرم به ازای هر پوند از وزن بدن- یعنی ۳۳۰ گرم در نمونه برنامه غذایی این مطلب. بنابراین کاهش کربوهیدرات به منزله افت بیشتر در کالری است. در روزهای تمرینی شما به ۱۸ الی ۲۰ کالری به ازای هر پوند وزن بدن نیاز دارید اما در روزهای استراحت شما تنها به ۱۲ الی ۱۴ کالری به ازای هر پوند وزن بدن نیاز دارید. مبادله این روزها رشد عضلات بدون تجمع چربی در بدن مخصوصاً اطراف شکم را ترغیب و تشویق می‌کند.

 

5 راهکار جلوگیری از ریزش مو

5 راهکار جلوگیری از ریزش مو

ریزش مو بسیار می تواند از لحاظ روحی به یک فرد آسیب برساند، حال اگر فردی که دچار این ریزش شده است انسان حساسی باشد خطرات این آسیب می تواند چندین برابر باشد، حتما در اقوام و یا خانواده خود فردی را سراغ دارید که از مشکل ریزش مو به شدت رنج می برد.

دلایل ریزش مو بسیار است و باید حتما به صورت کامل این دلایل بررسی شود تا نتیجه مشخص شود که چرا فرد دچار ریزش مو شده است تا برای جلوگیری از ریزش مو راهکار هایی ارائه شود و حتی برای رشد مجد موهای از دست رفته روش های درمانی اجرا شود.

به دلیل اهمیت این موضوع مجله اینترنتی دکتر سلام تصمیم گرفته است که برای حل مشکل و کمک به افرادی که دچار معضل ریزش مو هستند راهکاری ارائه دهد تا این مشکل را حل کنند. پس تا انتها همراه ما باشید.

برای پیشگیری از ریزش مو ۵ نکته مهم پیشنهاد می‌کنیم که رعایت آنها می‌تواند سودمند باشد:

۱- سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده کنید. به این منظور خوردن سبزی‌هایی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود. گفتنی است اسفناج علاوه بر خاصیت تقویت‌کنندگی رنگدانه‌های مو، یک منبع غنی از آهن است که باعث تقویت استخوان‌ها، ناخن‌ها و موها می‌شود. اسفناج به تنهایی در بدن جذب پایینی دارد و باید برای اثرگذاری بیشتر همراه با آبلیمو و یا ماست مصرف شود.

۲- پس از حمام کردن اگر موهای شما خشک و پرحجم می‌شود به جای ژل که باعث خفه شدن مو می‌شود از روغن‌های مفید و سالم گیاهی استفاده کنید. به علاوه به خاطر داشته باشید که هیچ روغنی نباید بیش از ۳ ساعت روی سر بماند و پس از آن باید به خوبی شسته شود.

۳- حنا برای مو، گیاه مفیدی است اما تاثیر خود حنا با شامپوهای آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اگر رنگ حنا به‌ نظرتان ناخوشایند است می‌توانید از گیاهان بی‌رنگ‌کننده استفاده کنید.

۴- سبوس برنج نیز گیاه بسیار مفیدی است که می‌توان از دم‌کرده آن به جای چای برای تقویت موها استفاده کرد.

۵- از تماس گرد و خاک و دود زیاد به موها خودداری کنید که دشمن مو هستند. در پایان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به جای شانه پلاستیکی از شانه چوبی استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید و درصورت ضرورت، حرارت آن بسیار کم باشد.به علاوه از شانه‌کردن موها در حمام بپرهیزید.

مزایای ارضا شدن و ارگاسم در زنان چیست؟!

مزایای ارضا شدن و ارگاسم در زنان چیست؟!

ارضا شدن یعنی رسیدن به اوج لذت در یک رابطه جنسی و زمانی شما به اوج لذت میرسید که طرف مقابلتان در رابطه فقط و فقط به فکر لذت خودش نباشد و متاسفانه در بسیاری از رابطه های جنسی مردان به فکر ارضا شدن زنان نیستند.

به دلیل اهمیت این موضوع مجله پزشکی دکتر سلام مهم دانسته که در این مقاله مزایا و فواید رسیدن به ارگاسم در خانم ها را به صورت کامل توضیح دهد پس حتما تا انتهای این مقاله با دکتر سلام همراه باشید.

این مسئله را باید بدانید که ارضا شدن زنان در رابطه جنسی تنها یک لذت زودگذر محسوب نمی شود، بلکه تاثیران جسمانی زیادی برای زنان بهمراه دارد و برای زنان مفید است.


 ۱٫ ارگاسم در زنها آرامش سریعی به بدن زنها تحمیل می کند که زنان را به سرحد خوابیدن هم می کشاند. بعضی از محققین می گویند این دوران خواب آلود٬ فرصتی است برای اسپرم ها که کمی راحت تر، مسیر رسیدن به تخمک را پیدا و طی کنند.

۲٫ ارگاسم در زنان باعث انقباض و انبساط منطقه رحم می شود که اسپرم ها در آن قرار دارند. به عبارتی دیگر ارگاسم و واکنش های عضلانی ناشی از آن٬ اسپرم ها را به درون می کشند تا مسیر شنای شان به سمت تخمک عملی شود.

۳٫ ارگاسم به زنان احساس عاشقانه و محبت به مردی که او را به آن اوج رسانده است می دهد. اوکسیتوسین که به هورمون عشق و محبت شناخته شده است در لحظات به اوج رسیدن در بدن زنان ایجاد می شود. هورمونی که باعث می شود رابطه عاطفی زوج به پیوندی عاطفی بین منجر شود. 

۴٫ جدیدترین تحقیقات به این نکته اشاره می کند که ارگاسم زنان به آنها کمک می کند که شریکی را انتخاب کنند که بیشترین تطبیق ژنتیکی با وی خواهد داشت. به تعبیری دقیقتر٬ کیفیت ارگاسمی که زنان تجربه می کنند به آنها نشان خواهد داد که کدام مرد با آنها عجین تر هستند.

۵٫ مونث ها در دنیای حیوانات بویژه پستانداران٬ بار اصلی تولید مثل از نگهداری و تغذیه مستقیم جنین تا چند سال بعد از تولد را بر عهده دارند و این همه رنج و محدودیت می بایست با یک پاداش لذت بخش و فریبندهِ اولیه پشتیبانی شود.

 

قرص آهن چیست و چه عوارضی دارد؟!

قرص آهن چیست و چه عوارضی دارد؟!

فقر آهن در بین افراد جامعه ما به شدت مرسوم شده است و دلیل اصلی آن می توان به عدم رعایت درست تغذیه اشاره کرد، بیشتر انسان ها فکر می کنند که چون بعضی از غذاها آهن کافی دارند پس آهن بدنشان تامین می باشد و نیازی به آهن رسانی به بدن خود ندارند.

بانوان بیشتر از آقایان مبتلا به فقر آهن می شوند از این رو بیشتر نیاز به مصرف مکمل های آهن خواهند بود که معمولا این قرص ها و شربت ها با عوارضی هم همراه هست وبه همین دلیل باید کارهایی برای جلوگیری از این عوارض انجام داد که در این مقاله به صورت کامل در مورد عوارض فقر آهن در مجله پزشکی دکتر سلام توضیح داده ایم.

 

عوارض قرص آهن و مکمل های آن

عوارض قرص های آهن برای کم خونی در خانم های باردار بیشتر است زیرا خانم ها نسبت به آقایان نیاز بیشتری به مکمل آهن دارند. پس خانم ها مکمل آهن بیشتری مصرف می کنند و عوارض جانبی آن هم ممکن است بیش از مردان باشد.


همه چیز درباره عوارض مکمل آهن

دو نوع مکمل آهن وجود دارد که بعضی غیر آهنی و بعضی آهنی هستند.مکمل های غیر آهنی توسط بدن بهتر جذب می شوند و حاوی تقریبا 33 درصد آهن می باشند ، معمولا این مکمل ها ترجیح داده می شوند .


سه نوع مکمل غیر آهنی وجود دارد، که عبارتند از:سولفات آهن، فومارات آهن و گلوکونات آهن .دوز معمول مکمل های آهن 325 میلی گرم می باشد.


با توجه به شدت کم خونی شما، دوز مصرفی در روز برای مکمل های آهن را تعیین میکنند.ممکن است هر روز به 60 تا 200 میلی گرم آهن نیاز داشته باشید. و یا هر روز از 2 الی 3 عدد قرص به جای آن استفاده کنید.


علائم گوارشی و آسیب های شکمی برای این مکمل ها وجود دارد و تقریباً یک چهارم افراد مبتلا به آنمی که از مکمل های آهن استفاده می کنند، این عوارض جانبی دستگاه گوارش، مانند:نارسایی معده، یبوست را تجربه میکنند.


در حالی که دوره های شدید قاعدگی یکی از علل اصلی کم خونی هستند، دلایل دیگری مانند خونریزی داخلی وجود دارد که علت آن، کمبود آهن نیست.


اگر دچار تب و یا خون در مدفوع ،درد شدید شکم ،درد و گرفتگی، کم خونی شدید شوید،ممکن است که به علت شرایط جدی تری باشد. پس بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


چگونه از عوارض جانبی مکمل های آهن جلوگیری کنیم

هنگامی که علت کم خونی شما کمبود آهن باشد و نه چیزی جدی تر،می توانید از روش هایی استفاده کنید که به کم کردن عوارض جانبی مکمل آهن کمک میکنند.


به طور مثال می توانید آسیب به دستگاه گوارش را با کم دوزها و به تدریج، و خوردن آنها قبل از غذا کاهش دهید.

اینکه قرص آهن را قبل از غذا مصرف کنید، بسیار مهم است که بیش از یک ساعت قبل از خوردن غذا این کار را انجام دهید.

افرادی که دچار یبوست می شوند، ملین های مدفوع ممکن است به کاهش یبوست کمک کنند.

عوارض قرص آهن


چندین راه دیگر برای جلوگیری از عوارض جانبی مکمل های آهن وجود دارد

1. یک لیوان آب پرتقال را با قرص بنوشید، که ویتامین c موجود در آب پرتقال جذب آهن را افزایش میدهد.


2. هر داروی دیگری، حداقل دو ساعت قبل از قرص آهن مصرف شود. داروها ممکن است باعث کاهش جذب قرص آهن شوند.


3. هنگام مصرف مکمل های آهن از مصرف کلسیم اجتناب کنید.


4. قرص ها را در جای خنک نگه دارید. ترجیحاً در کابینت آشپزخانه به جای حمام یا هر جای دیگری.


5. یاد داشته باشید که مکمل آهن برای طولانی مدت باید استفاده شود. تا شش ماه پس از شروع درمان مجبورید مکمل های آهن را برای بهبودی از کم خونی ادامه دهید.

درمان خانگی بی اختیاری ادرار

درمان خانگی بی اختیاری ادرار در زنان

 

بی اختیاری ادرار موضوع شایعی است که در مردان و زنان وجود دارد و طبیعتا باعث آشفتگی و بی قراری فرد مبتلا می باشد. اما این نوع بیماری مانند بسیاری از بیماری های دیگر راه درمان خانگی و از طریق طب سنتی دارد.

در این مقاله مجله پزشکی دکتر سلام روش ها و راهکار هایی برای درمان قطعی بی اختیاری ادراری در خانم ها و آقایان ذکر کرده ایم ک حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

درمان بی اختیاری ادرار در مردان طب سنتی

در مجله پیشین اشاره شد که مشکلات کنترل ادرار بسیار شایع هستند و ممکن است با دلایل مختلف بروز نمایند. اگرچه به کمک روش های درمانی می توان تا حدود ۸۰% از موارد بی اختیاری را درمان کرد یا بهبود بخشید، متاسفانه تنها یک نفر از هر ۱۲ نفر از مبتلایان، برای درمان به پزشک مراجعه می کنند. از این رو در این مقاله به بحث درباره کنترل و درمان این مشکل می پردازیم.

غذاهای مفید برای بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادراری به خودی خود بیماری نیست و یک علامت است که دلایل متفاوتی می توانند داشته باشد. لذا نخستین گام در درمان این مشکل، یافتن علت است. برای تشخیص علت بی اختیاری ادراری، گرفتن شرح حال و معاینه کامل بیمار توسط پزشک الزامی است. سایر اقدامات تشخیصی می توانند شامل آزمایش تجزیه یا کشت ادرار (یا هر دو) به خصوص برای بررسی وجود یا رد عفونت ادراری، آزمایش خون، انجام سونوگرافی مثانه، لگن و مجاری ادراری جهت بررسی وضعیت آناتومی این اندام ها یا وجود عفونت و تصویربرداری توسط اشعه ایکس از مثانه در هنگام پربودن آن، در زمان ادرار کردن و پس از خالی شدن آن باشد. تشخیص صحیح علت بسیار مهم است زیرا تعیین کننده روش درمان می باشد. در ادامه به برخی از روش های کنترل و درمان بی اختیاری ادراری اشاره می کنیم:

تغییر رژیم غذایی: نوشیدنی های حاوی کافئین و مواد خوراکی حاوی شکلات به طور عام باعث افزایش میزان ادرار و تشدید حالت اضطرار (Urgency) برای دفع ادرار می شوند. چای، قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و انواع نوشابه های حاوی کافئین و کربنات از این دسته هستند. محدود کردن مصرف این مایعات به خصوص پیش از خروج از منزل که دسترسی به توالت سخت تر است یا پس از غروب آفتاب و نزدیک به زمان خواب می تواند در کنترل بی اختیاری ادراری در برخی از افراد موثر باشد. مصرف الکل نیز باید محدود گردد، زیرا مصرف حتی یک بطری آبجو می تواند باعث افزایش میزان ادرار و تشدید حالت اضطرار شود.

داشتن تحرک کافی و کنترل وزن: برخی از انواع بی اختیاری ادرای به خصوص بی اختیاری ناشی از فشار (Stress Incontinence) در افراد چاق شایع تر هستند و افزایش وزن و چربی شکمی این مشکل را تشدید می کند. ورزش، تحرک کافی و رژیم غذایی مناسب می تواند باعث کاهش این مشکل شود.

زمان بندی منظم برای استفاده از توالت: این روش به افرادی که دچار بی اختیاری اضطراری (Urge Incontinence) یا بی اختیاری نا آگاهانه (Reflex Incontinence) هستند کمک می کند تا از قرار گرفتن در شرایط اضطرار جلوگیری کنند. با نظر پزشک معالج ممکن است به فرد توصیه شود که هر دو تا چهار ساعت یک بار یا در ساعت های مشخصی به توالت برود. در ادامه این روش و زیر نظر پزشک معالج، ممکن است فرد فاصله بین استفاده از توالت را به آرامی افزایش دهد و در حقیقت از این طریق مثانه اش را برای نگهداری میزان بیشتری از ادرار و کنترل حالت اضطرار آموزش دهد. به این روش Bladder Re-training گفته می شود.
تقویت و توانبخشی عضلات لگن (Pelvic Muscle Rehabilitation): در این روش، حرکاتی خاص به صورت منقبض کردن و ریلکس کردن متناوب عضلات لگن با هدف تقویت این عضلات به کار برده می شود. این تمرینات به نام Kegel Exercise نیز شناخته می شوند. از سایر تمرینات می توان به تقویت عضلات واژن به روش Vaginal Weight Training اشاره کرد. هر دوی این روش ها بهتر است پس از مشورت با پزشک و دریافت آموزش لازم انجام پذیرد. تمرینات تقویت عضلات لگن ممکن است با استفاده از روشهای خاص مانند Magnetic Therapy نیز همراه گردد.

درمان های دارویی: گاهی افزایش میزان ادرار یا بی اختیاری ادراری ممکن است از عوارض مصرف دارویی خاص باشد که با قطع آن مشکل فرد حل گردد. همچنین برای برخی از افراد می توان داروهایی تجویز کرد که مشکل بی اختیاری ایشان را درمان کند یا بهبود بخشد. این موضوع نشانگر این است که هر فرد مبتلا به بی اختیاری ادراری باید حتما در این زمینه با پزشک معالج خود مشورت نماید و به دلایلی نظیر شرم و خجالت، درمان خود را به تاخیر نیندازد.

روش تحریک عصبی (Electrical Stimulation for Overactive Bladder): در افراد دارای مثانه بیش فعال که با هیچ یک از روش های فوق بهبود نیابند، ممکن است پیشنهاد شود که از یک وسیله مولد جریان الکتریکی استفاده کنند که به فرد کمک می کند که کنترل بهتری بر مثانه خود داشته باشد. البته انجام این روش برای همه موارد بی اختیاری ادراری مقدور نمی باشد.

درمان های جراحی: در صورت عدم موفقیت تمام روش های فوق ممکن است از روش های مختلف جراحی با صلاحدید پزشک استفاده شود. مثلا در مورد افراد چاق و کسانی که دارای بی اختیاری اضطراری (Urge Incontinence) هستند و بر اثر سرفه یا خندیدن دچار نشت ادرار می شوند، ممکن است از روش Bladder Neck Surgery استفاده شود. در این روش مثانه فرد که اصطلاحا دچار افتادگی شده است به کمک جراحی بالا کشیده می شود. از سایر روشها می توان به قرار دادن دریچه ادراری مصنوعی و تزریق کلاژن در اطراف مجرای ادرار اشاره نمود.

صفحه قبل 1 صفحه بعد